Günümüz dünyasında dijitalleşme giderek artan bir hızla ilerliyor. İnternet, mobil cihazlar, sosyal medya, yapay zeka ve bulut bilişim gibi teknolojiler sayesinde dünya, birbirine bağlı bir dijital ağ haline geldi. Bu nedenle, dijitalleşme artık sadece bir seçenek değil, zorunluluk haline geldi.
İnsanlar, internetten alışveriş yapmak ve online eğitim almak gibi birçok günlük faaliyetlerini artık dijital ortamlarda gerçekleştiriyorlar.
Dijitalleşme, iş dünyasında da büyük bir değişime neden oldu. E-ticaret, bulut bilişim, dijital pazarlama ve yapay zeka gibi teknolojiler, işletmelerin faaliyetlerini daha hızlı, verimli ve etkili bir şekilde yapmalarını sağlıyor.
Dijitalleşme sayesinde işletmeler, müşterileriyle daha yakın ilişkiler kurabiliyor, daha fazla veri toplayabiliyor ve daha iyi kararlar alabiliyor. Dijitalleşme, sektörlerdeki çalışma şekillerini değiştiriyor. Şirketler, ürünlerini ve hizmetlerini dijitalleştirmek için yarışıyorlar.
Dijitalleştirilmiş iş süreçleri sayesinde şirketler, verimliliği artırıyor ve işlerini daha düşük maliyetlerle yürütebiliyorlar.
Gelişmiş ülkeler dijitalleşme yarışında epey mesafe kat ettiler.
Peki biz Türkiye olarak dijitalleşmeyi ne kadar sağlayabildik ?
Konuyu lojistik sektörü açısından değerlendirmek istiyorum.
Lojistik ve gümrük sistemlerinde dijitalleşme ve Endüstri 4.0 terimi, 2011-2012 yıllarında kendini duyurmaya başladı. 2012 yılında Bosch firmasının hazırladığı bir raporu Almanya hükümetine sunması ile birlikte konu resmi olarak gündeme alındı.
Ülkemizde ise ilk uygulamalar 2015 yılında başladı.
Lojistik sektöründe dijitalleşmeyi tek ekrandan, sistem üzerinden bütün üretim ve hizmet sürecini yönetmek olarak açıklayabiliriz.
Bireysel alanda da e-devlet uygulaması buna bir örnektir.
X firmasını düşünelim, malını üretti ve Hollanda’daki Y firmasına sattı, bu aradaki süreçte X firması bir tuşa basıp bütün üretimini ve sevkiyatını organize edebiliyor, Y firması ise tüm bu süreci takip edebiliyor.
Sistemsel olarak çoğu firma tam anlamı ile uygulayamasa da ülkemizin de bu seviyeye gelmesi için yoğun çalışmalar yapılıyor.
Altyapımız buna imkan sağlıyor. İyileştirme yapılması gereken bir kaç alan var onlar da zamanla değişime ayak uyduracaktır.
Lojistik alanında buradan taşıyıcı plakasına yazıp gümrükte onaylattığımız evrakın, Avrupa’nın çoğu gümrüğünde sistem üzerinden detaylarına ulaşılabiliyor.
Bu işlemler zaman tasarrufu ve kağıt kullanımının azaltılması açısından çok fayda sağlamaktadır.
Özellikle sosyal alanda kendimizi dijital dünyaya çok kapılmayalım, fakat iş hayatında bize sağladığı yararları da en iyi şekilde kullanalım.